منتديات الملكة سما

منتديات الملكة سما


 
الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

( اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ) [البقرة:255]


شاطر | 
 

 من انت ؟؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
إنا لله وإنا اليه راجعون
....
....


عدد المساهمات : 1425
نقاط : 1786
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
العمر : 22
الموقع : الله اعلم

مُساهمةموضوع: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 10:03 am

هذا السؤال الشخص اللي يقدر يجاوب عليه , باعتقادي راح يكون من أسعد البشر ..!!!
أنا مبتكلمش عن إسمك ولا شكلك ولا طريقتك!
أنا بتكلم عن هويتك... شخصيتك...أخلاقياتك ...معتقداتك...فكرك...آرائك
كل شي له علاقة بك كإنسان متصل بذاتك

فيه أنواع كثيرة من البشر...
1/أشخاص مقلدة تبتعمل كل اللي حولهم بيعمله بدون تفكير ولا حتى قناعه, بس لأن الناس يبيعملوه .

2/أشخاص لهم شخصية قوية بيعملوو أي حاجة عاوزينها بغض النظر هو صح أم غلط يعني اللي براسه بيعملله وانتهينا ..!!!

3/أشخاص يتبعون مبدأ الوسطية ... يحكـّمون عقولهم ولايحبون يخرجون عن المألوف لكن فيه مساحه كفاية تسمح لهم بممارسة كل شي يبغونه ضمن الضوابط المعقولة.

واللي راح احكي عنه بالتفصيل شوي هو الصنف الأول اللي ذكرته...
الناس اللي ممكن نسميهم people pleaser اللي يسعون لإرضاء الناس ..!!!
هؤلاء الأشخاص نيتهم حسنه وهي الحرص على رضاء الآخرين لكنهم غالباً ينسون شي مهم جداً وهو أين أتوقف ؟؟؟ يعني شي حلو إننا نسعى لإرضاء الآخرين لكن إلى أي حد نسعى لرضاهم ..!!!؟؟

فيه أشخاص تلغي قرارات هامه بحياتها بس عشانها ببساطة ماتتوافق مع رغبات الناس اللي حولهم والأمثلة كثيرة..
ولد عايز يكون طبيب وأبوه قال له خليك محامي
بنت تتزوج شخص لأن أبوها معجب بالرجال بس هي مش عاجبها
قبول وظيفة أو دخول تخصص مش عاوزو بس عشان أصدقائك فيه
وغيرها كثيــــــــر


أمثال الأشخاص اللي يرضون الآخرين موجودين كثير بيننا ...ويقطعون أنفسهم عشان غيرهم
واللي يقهرك أكثر... من سأل عنهم؟؟ من سأل عن رغباتهم؟؟ ولا حد!..!!!
وعشان كذا تتعب نفسيته ويحس بالذنب إنه مو قادر يسعد الآخرين وراح يستمر جالس في نفس البئر لحد مافجأة يصدمه الواقع ويستوعب الدرس اللي مستحيل أحد يعلمه إياه إلا إن تعلمه بـ نفسه وهو...

الشخص إذا ماحرص يرضي نفسه أولاً واللي هي أولى بالرضا من بد كل الناس فمستحيل يرضي أو يسعد الآخرين... لأن فاقد الشيء لايعطيه ..!!!..

وكما قال المثل " رضا الناس غاية لاتدرك"
فيه شغله مهمة وهي الأهم برأيي ألا وهي إن إرضاء الناس مو مسؤوليتنا أصلا ..!!!!
فـ ليش نهدر كل طاقاتنا على شي مستحيل يتحقق؟
عشان كدة .. عشان نعيش إحنا بسلام مع أنفسنا لازم إحنا نعرف على إيش إحنا نستند
في تصرفاتنا وأفكارنا وكلامنا؟ ايش مبادئنا؟ ايش قيمنا؟
حلو الإنسان يبحث عن سعادة الأشخاص اللي حوله ويرضيهم باللي يقدر عليه
لكن الأجمل والأفضل إنه يسعى لإيجاد السلام الداخلي لروحه قبل كل شي
ويحقق التوازن , ومن هذا التوازن يبدا يقدم مساعدته للآخرين
إذا عرفنا فعلاً نجاوب على سؤال من أنا؟ بصدق نقدر نكون تصور كامل
عن كيف راح تكون حياتنا بعد سنوات من الآن؟
طوحاتنا , أحلامنا , إنجازاتنا , طريقة تفكيرنا , تعاملنا مع المواقف, كيف نسعد أنفسنا؟
كيف نعيش بسلام...
كلها راح تكون أمام أعيننا إذا عرفنا نجاوب على " من أنا؟ "

يللا بئا يحلوين كدا اكون خلصت محاضرتي التقيلة عليكو معلش لو عنيكو زغللت مني بس قلت ارخم شوية
سلاموز
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
admin
المدير العـــــــــام

المدير العـــــــــام


عدد المساهمات : 611
نقاط : 785
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 06/08/2010

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 10:25 am

ههههههههههههههههههههههههه قلتــى ترخمــى شـــويـة ؟؟

لا لا مـش تقــولــى كــده لان رخــآآمتـك آصــلا هتـرجــع عليكــى

ممكــن آسئلك آنــآآ بقــى مــن آنتـــى ؟؟؟

عــآآوز آجــآآبـة ســريعــة لـو سمحتــى هههههههههههههه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://samaa5.yoo7.com
إنا لله وإنا اليه راجعون
....
....


عدد المساهمات : 1425
نقاط : 1786
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
العمر : 22
الموقع : الله اعلم

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 10:31 am

حااضر
انا بقى من النوع العنيد اللي بيعمل اللي عاوزه بس لو غلطت بحاجة لازم اصلحها على طول واحيانا انا ممكن اكون من النوع اللي بيرضي الناس بس الحالة دي بتيجي على حسب المزاج .

وانتا مين بئا يلا قللي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
admin
المدير العـــــــــام

المدير العـــــــــام


عدد المساهمات : 611
نقاط : 785
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 06/08/2010

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 10:53 am

آنـــآآآ آيمن يــآآ كــوكـى آنتـى بتنســى ولا آيــة هههههههههههه




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://samaa5.yoo7.com
إنا لله وإنا اليه راجعون
....
....


عدد المساهمات : 1425
نقاط : 1786
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
العمر : 22
الموقع : الله اعلم

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 12:01 pm

هههههههههههههههههههههه زهااايمر نعمل اييه منور ياا ايمن ال نسيت ال طب انتا مين تاني يلا انا قلت انا مين دورك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الجوكر
....
....


عدد المساهمات : 1975
نقاط : 2701
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 15/12/2010


مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 12:14 pm

انا اللهو الخفى هههههههههههههههه :lol: :lol: :lol:
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
إنا لله وإنا اليه راجعون
....
....


عدد المساهمات : 1425
نقاط : 1786
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
العمر : 22
الموقع : الله اعلم

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 12:19 pm

هههههههههههههههههههه اللهو الخفيي !! مااشي يعم ههههههههههههههههههههه منور الصفحة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
سومة
نـــائب المـدير

نـــائب المـدير


عدد المساهمات : 800
نقاط : 919
السٌّمعَة : -1
تاريخ التسجيل : 20/12/2010

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 4:30 pm

كوكى يا مشرفانى فى اى قسم تسلمى يا سكرة على الطالعة دى بجد جميل اوى والعنوان

اجمل تقبلى مرورى وتحياتى الطيبة وعلى فكرة انتى مش تقلتى بالعكس محاضرة مفيدة جداااااا

بس اللى يفهم ويقدر كل حرف من الكلام ده تسلمى يا سكرة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
الملكة سما
صـــاحبة المـنتدى

صـــاحبة المـنتدى


عدد المساهمات : 13493
نقاط : 22734
السٌّمعَة : 12
تاريخ التسجيل : 11/08/2010
الموقع : http://samaa5.yoo7.com/u2


مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الأربعاء يوليو 13, 2011 11:05 pm

من انا سؤال صعب جدااا بس الى اقدر اقوله انا من النوع الى بيحب الناس جداا وممكن يقف معاهم ويساعدهم ممكن على حساب نفسه بس فى حاجه لو حسيت فى لحظه ان الانسان ده مش يستاهل المساعده بتوقف فورا وبعتذر عن المساعده انا كمان من النوع العنيد مع نفسى جدااا وبحزن جدااا لما اقدر انسان والاقى لا مبالاه منه ومش حاسس بيه انا كتومه جدااا وبحس جداا بالاخرين ده يعنى ممكن اكون انا مشكورة كوكى على موضوعك الجميل تقبلى مرورى





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
إنا لله وإنا اليه راجعون
....
....


عدد المساهمات : 1425
نقاط : 1786
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
العمر : 22
الموقع : الله اعلم

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الخميس يوليو 14, 2011 12:12 am

مشكووورة يا سما انتي فعلا طيوبة جدا وبتستاهلي كل خير على طول يا رب .
مشكوووورة يا عسل على مرورك الراائع وردك الاروع .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
إنا لله وإنا اليه راجعون
....
....


عدد المساهمات : 1425
نقاط : 1786
السٌّمعَة : 3
تاريخ التسجيل : 23/05/2011
العمر : 22
الموقع : الله اعلم

مُساهمةموضوع: رد: من انت ؟؟    الجمعة يوليو 15, 2011 7:29 am

مشكوووورة يا احلى سومة على ردك الجميل دا فعلا يا عسل منوراني ردودك جميلة جدا ومنورة كل المواضيع .. تدومي بخير يا عسل .

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
من انت ؟؟
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات الملكة سما :: ®––•(-• آلمنتديـآت آلعـآمـه •-)•––© :: الـمنتـدى الـعـــــــــــــــــــام-
انتقل الى: