منتديات الملكة سما
منتديات الملكة سما
منتديات الملكة سما
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات الملكة سما

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

( اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ) [البقرة:255]

تـجـربة الـمـوت الجزء الاول

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
بوسطجى الغرام
مشــــرف منتـــدى الأســـاطيـــر والقصـــص الخيـــاليـــــة
بوسطجى الغرام

تـجـربة الـمـوت الجزء الاول 1212_md_13290331361

تـجـربة الـمـوت الجزء الاول Empty
مُساهمةموضوع: تـجـربة الـمـوت الجزء الاول   تـجـربة الـمـوت الجزء الاول Emptyالثلاثاء فبراير 05, 2013 5:26 am

قرار انك تجيب ورقه وقلم وتقعد على مكتبك علشان تكتب وانت ولا موهب ولا حاجه فى موضوع الكتابه مش قرار سهل على فكره وتنفيذو صعب جدآ ولاء وايه كمان تقعد علشان تحكى تجربه انت مريت بيها يعنى مش حتالف يعنى وتجربه لزم تحكيها بمنتها الدقه اهو تجربتى ولما تكون تجربه غير اى تجربه عاديه وتجربه حقيقيه ها ومترتب عليها بلاوى كتير بتحصلى لحد دلوقتى ولما تكون تجربه متاكد من العواقب بتعتها وانا بكتبها وتجربه اقل مايقال عنها تجربة ... ( المـــوت ) تخلينى افكر مليون مره قبل ما انا اكتب ويخليك انت كمان تشوف اللى انا كتبته ويخليك تفكر حتكمل معايا للاخر ولا مش حتكمل . انا بنبه اهو فى ناس متحبش الكلام ده وفى ناس بتخاف من الكلام عن الموت والغيبيات وما بعد ذالك من فضلك متسمعنيش كلامى ممكن يدايق البعض وممكن يسير سخريت البعض .. لاكن انا بحكى اللى حصل عايز تصدق صدق مش عايز تصدق برحتك ....

.....................................

ابتدى منين الحكايه ابتديها ان انا والعيال ولاد عمى فى بلدنا مكناش نعرف حاجه اسمها حرمت الموت يعنى ايه يعنى كونه فى الاعداديه مايحللناش نخرج اللى نحيت التورب وبالليل وانا كان ليا حركه بعملها كده يعنى كنت نجيب عصايه وقعد اخبط على باب كل توربه وانا والعيال ولاد عمى نقعد
ننادى على اسامى اللى رقدين جوه ونقوله يا فولان ما تخرج ورينا طولك بعد ما موت ياعم والكلام ده بالليل يا سلام بيكون مشوق ومثير بطريقه يااااااااا
.....................................

ولا ابتدى الحكايه لما نلقى جنازه مشيه ندخل فيها ونعمل رجاله وبعد ما الناس تخلص دفن نقعد نخبط على باب الميت اللى صاحبها لسه مدفون طاظه
ونغنى بدل ما نوقف ندعيلو تقولى البجاحه دى جبتوها منين نقولك معرفش يمكن سنينا كان صغير اعداديه مثلآ
بس هو فى حد مابيخفش او يمكن ضعف الايمان بيضعف معا خوف وخشيت الاماكن دى . او يمكن كان لزم يحصل اللى حصل علشان اتعظ ويمكن ويمكن ويمكن ... احب نقولكم احنا مهمه لعبنا وضيعنا وقتنا فى حاجة... بتفضل زيارة المقابر ليلآ عندنا ليها الاولاويه ..صحيح اهلى مكنوش يعرفه حاجه من اللى انا بقولكم عليه دلوقتى ابويا لو كان يعرف كان فتحلى تربه ودفنى فيها
لحد ما فى يوم كونه الساعه 11 بالليل والساعه 11 بالليل عند الترب زاى الساعه اتنين بالليل وكنت انا...
صحيح انا مقولتلكمش اسمى لسه انا اسمى محمد وولاد عمى عاطف واحمد احنا من عائلة سلطان
كونه بنقوم بجولتنا المعتاده وانا مسك العصايه وبخبط على كل باب تربه بايدى شويه بالعصايه شويه ونادى على صاحب التربه بطريقة المسحراتى
كانى بنادى على ناس عشان تقوم تتسحر باجاحه منعرفش جبنها منين انا وهمه ..الترب كانت فى ارض زرعيه وكان وقتها موسم الدوره والزرع كان كبيره كانو سور محاوط الترب من كل نحيا مش عارف ليه حسيت كانى اول مره اشوف الموضوع ده وبدور على مخرج لقيت عاطف بيبصلى ومركز معايا اوى
عاطف ولا يا عاطف قلتلو عاطف مين يا احمد قالى سورى محمد معلشى انا مش عارف ليه اتلغبط قلتلو عايز ايه قالى تعرف ان انهارده دفنت البنت غاده جرتنا قلتلو سمعت قالى تعرف ان ابوها فضل يضرب فيها لحد مماتيت
عاطف : ما تبطلو كدب بقى هو يعنى لو كان ابوها قتلها كانو سبوها تدفن انهارده كده عادى انتم عايزين تخوفه بعض يعنى عشان مترحوش طيب انا رايح ريحين ولا مش ريحين
محمد:كلمهم كان مستمر وانا تركيزى فى حاجه تانيه خالص انا مش مرتاح للنهارده خالص وكان نفسى نقولها بصراحه انا خايف بس لو قولت انا خايف مكنتش حسلم من طولت لسانهم ويقولو العيل اللى كذا وكذا فا الافضل انى انا اسكت فوقت من سرحانى لقيت
احمد : بيقولى ها قولت ايه
محمد:قلتلو فى ايه معلشى انا مكنتش معاكم
احمد: عايزين نزور غاده عشان دى اول ليله ليها هنا
عاطف: ضحك وقال ده احنا لما نموت حنتحرق فى جهنم حد حيجى يقلق منمنا ويخبط علينا كده زاى ما بنعمل فى الناس ولا ايه
محمد: احنا كان معنا كشاف ومنه فيه كاست وكان احمد يجيب شريط ام كلثوم بتاع خالو وكونه بنسمعه وجوه الترب كمان مش بقولكم احنا ناس بجحه
سالتهم طيب انتم تعرفه العائله بتاعت غاده مدفونه فين
عاطف: تعالو وراياء
محمد:عاطف كان معا الكشاف ومشى جوه شوارع مضلمه والكشاف منور حاجه بسيطه وطول ما احنا مشين كنت حاسس انى اول مره الف معهم وكنت بقول لنفسى انا خايف كده ليه انا خايف ليه .. وكان عاطف هو اللى بيقوم بدور التربى وكان يوقف عند كل تربه ويقرب الكشاف من وشه وهو كان شكله يخوف اساسآ فى النهار ولما كان يحط الكشاف عند وشه بالليل كانى شوفت الشيطان نفسه ولما كان يقول بصوت تخين وحدوووو احس كانى حموت حالآ.. احمد بقى كان وقف يسقف وفرحان زاى الاهبل
احمد: مالك يا عم انت هو احنا اول مره نعملها ولا ايه ما خلاص بقى
محمد:وانا ساكت ..خلاص اخر مره فعلآ بس مش عارف ليه يا احمد انا مش مرتاح للموضوع ده احنا لزم نبطل العاده دى
احمد:ها ها من امتى ما انت عملى فيها الزعيم انت بدات تخاف ولا ايه. يلا يلا عايزين نسلم على غاده وتبعت السلام للى معها .وبعدين حنبقى نمشى ومتعيطش يا عيل
محمد:فضلنا مشين جوه المقابر فى عز اضلمه وعاطف كان كل شويه يوقف ادام باب تربه ويقرب الكشاف من الباب وكان كل تربه ادمها رخامه عليها اسم المتوفي واحنا كانت عدتنا نيجى ادام كل يفطه ونوقف ونشوف ده مات امتى ومات قبل ما نتولد بكام سنه.ودى كانت عاده من ضمن العدات المريضه عندنا اللى احنا فيها وكنت ببص على الترب مزروعه على الجنبين صبار ولما كان ضوء الكشاف يجى على الصبار ويتحرك كنت بحس ان الصبار بيطول عشره متر ويبقى عمل زاى الثعابين اللى جايه نحيتى. رحت مزعق فيهم وقلتلهم ما تقوله فين التوربه دى خلصو بقى وعاطف كان بيضحك عليا وقال
عاطف:ما تهدا ياعم شويه هو فيه ايه
محمد: نور الكشاف انطفه ثانيه او اتنين فى الثوانى دى كنت حاسس انى حموت فيها عاطف قاعد يخبط على الكشاف لحد ما ولع تانى ولقيت احمد
احمد:قال بركاتك يا ست غاده
محمد:كملنا مشى وانا عمل ابص على لوحة اسامى المدفونين لقيت مكتوب ..المليجى صبحى توفا فى 22 يوليو 1985...ست الناس توفيت 2 يناير
1981.ولوحة مكتوب عليها هنا مدفن عائلة شرف .. فضلت ماشى من لوحه للوحه تجر لوحه .. لحد ما وقفت ادام لوحه مكتوب عليها (احترس الموت قادم ) وكانها جيالى فوقت وعاطف بيشدنى من هدومى وقال
عاطف:ما تفوق ياعم احنا حنكمل مشى انهارده ولا حتفضل مبراق للوح

[img]تـجـربة الـمـوت الجزء الاول YO8nz[/img]

محمد:ووصلنا للوحه مكتوب عليها عائلة رزق وهى دى كانت عائلة غاده ورفعنا الكشاف فوق الوحة وكان مكتوب عليها الاية القرانيه (يا ايتها النفس المطمئنه ارجعى الى ربك راضيه مرضيه )ومكتوب هنا ترقد المغفور لها باذن الله ..غاده رزق توفيت الى رحمة الله فى يوم 13 مارس 2007
نسالكم الفاتحه.. عادى هو ده اللى كونه بنقراء .لقتنى بقراء الفتحه (بسم الله الرحمن الرحيم.الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياكن اعبدو واياكن استعين اهدينا الصلاة المستقيم صلاة الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا ضالين)امين يا عام الشيخ احمد هو اللى قال الكلمه دى
احمد:من امتى هو انت بتقراء قران كمان لا لا ده احنا اتغيرنا خالص ما تفوق يا عم محمد ما تروق كده ده احنا اللى بدعنا زيارة الترب الكوميديه بتعتنا وحنعلمها لاولدنا انت نسيت الاتفائت بتعتنا ولا ايه احنا عايزين يجى اليوم اللى محدش يخاف من التورب خالص انا عارف بيخافو منها ليه انت ايه انت مالك كده انهارده
محمد: وابتدا عاطف يخبط على باب التربه وينادى
عاطف : طخ طخ طخ غاده انتى سمعانا ولا ايه احنا جين نسلم عليكى اهوبقولك ايه هو ابوكى اللى قتلك ولا ايه
غاده يا حجه غاده
محمد: وعاطف مش بيبطل خبط وندا على غاده
عاطف:غاده غاده غاده
محمد: فجاء سمعت صوت واحده بتبكى فى عز اضلمه فا قلت بس بس اسمعو بعد ما سكتو الصوت سكت
عاطف:قال مش وقته لعب العيال ده بقى سبنى نخلص الشغلانه دى ونروح انا راجل مش زاى ناس
محمد:يا جدعان مش سمعين اللى انا سمعه ولا ايه حطيت ايدى على بؤق عاطف قلتلو ركز وسمع مش سمعين حاجه
عاطف: بقولك ايه ادى الكاست وانا حسجلك حتقول ايه لغاده ودس على زورار التسجيل
محمد:طيب يا جماعه انتم مش سمعين انا سمع حد بيعيط وانا لسه بفكر فجاء احمد مسك فى هدومى انا كمان سمعت ايه ده صوت واحده
فا زعقت فى عاطف ادى احمد كمان سمع الصوت
عاطف: طيب اشمعنا انا مش سمع الصوت ليه
احمد: خلاص مش لزم هو يسمع انا مش حستنى يلا نمشى مش انت كنت عايز تمشى يا محمد يلا احنا
محمد:صوت البكاء بقى شويه يجى وشويه يروح بس عاطف مسمعهوش ليه مش عارف بس انا اللى كان جوه باللى وقتها وتفكيرى ان البكاء ده جاى من جوه الترب وده ملهوش غير معنا واحد ان غاده ادفنت صحيه . فضلت اقرب بالكشاف من باب التربه عشان اعرف العياط ده جاى من التربه ولا منين نديت فى احمد انت كنت سمع معايا ولا انا اللى مجنون احمد لا انا كنت سمع
محمد:قربت ودانى من التربه وبتديت اسمع صوت حد بيتكلم بس ببحه شديده مش مفهمه وتمتم بكلام غير مفهوم سمع تمتمه بس هو فيه ايه مش فاهم احمد قرب ودنك معايا بتقول ايه وانا بسمع معا وسمعت بتقولى بطريقه غير مفهمه الحقنى ..
محمد:احمد سمعت وهى بتقول الحقنى
احمد:لا مفهمتش بتقول ايه
محمد:عمل اسمع التمتمه فجاء طلع صويت واحده عالى الصوت خلانى وقعت على الارض والكشاف وقع ونوره منعكس على على على

وللحديث باقيه
مع خالص تحياتى

الملكة سما
صـــاحبة المـنتدى

صـــاحبة المـنتدى
الملكة سما

تـجـربة الـمـوت الجزء الاول 2812_md_13329218931

مُساهمةموضوع: رد: تـجـربة الـمـوت الجزء الاول   تـجـربة الـمـوت الجزء الاول Emptyالثلاثاء فبراير 05, 2013 1:50 pm

رعبتنى محمد ياريت تكملها بسرعه عاوزه اكملها قبل ما انسى الاحداث بس فى شقاوة كده يعنى الاولاد دول مخافوش من انهم يمشو فى الترب بالليل ده لو مشينا جمبها فى النهار بنخاف ونفضل نقرا قراءن دى قلوب ايه دى
صوت من القلب
.
.

مُساهمةموضوع: رد: تـجـربة الـمـوت الجزء الاول   تـجـربة الـمـوت الجزء الاول Emptyالأربعاء فبراير 06, 2013 7:00 pm

قصة مرعبة بجد بس بنفس الوقت فيها حكمة
مستنيين الجزء الثاني من القصة
تسلم اديك محمد
nody elhop
مراقبه عامة
مراقبه عامة
nody elhop

مُساهمةموضوع: رد: تـجـربة الـمـوت الجزء الاول   تـجـربة الـمـوت الجزء الاول Emptyالأربعاء فبراير 06, 2013 10:42 pm

شوقتني يامحمد انى اكملها

الجزء التانى من القصه بس بسرعه

تسلم ايدك على القصه

تقبل مرووووووورى
بوسطجى الغرام
بوسطجى الغرام

تـجـربة الـمـوت الجزء الاول 1212_md_13290331361

مُساهمةموضوع: رد: تـجـربة الـمـوت الجزء الاول   تـجـربة الـمـوت الجزء الاول Emptyالأحد فبراير 10, 2013 2:10 am

سوما اسعدنى مرورك اوى اوى بجد والله
ويارب اكون عند حسن ظنك ان شاء الله

مع خالص تحياتى ليكى

تـجـربة الـمـوت الجزء الاول
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تـجـربـة الـمـوت الجزء اثالث
» الجزء الاول.............. ماءساة بطل
» منزل الرعب الجزء الاول
» وثائقي عن الحشرات الجزء الاول
» فيلم إكس مان -الجزء الاول ( x man part1 ) ... المتحولون